Svolvaer - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van rogermarijke - WaarBenJij.nu Svolvaer - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van rogermarijke - WaarBenJij.nu

Svolvaer

15 Augustus 2017 | Noorwegen, Svolvaer (Lofoten)

Wat een prachtige dag. Wanneer we wakker worden schijnt het zonnetje. Het ziet er heel anders uit dan gisteren. We gaan vandaag rustig ontbijten en daarna ruimen we alles weer in de koffers.

We bezoeken vandaag het museum van de Hurtigruten. Wanneer we rond 10u daar zijn, blijkt dat het nog niet open is. Dit is pas rond 12u. Vandaag is het de eerste dag dat het najaarsrooster ingaat. We mogen echter toch naar binnen. De medewerker van het museum zet ons voor een interessant filmpje over de Hurtigruten; de bootdienst die het zuiden en het noorden van Noorwegen verbind. Hij maakt ondertussen de lichten en het geluid overal aan en hij verwent ons spontaan met een kopje koffie.
We bekijken verder alle spullen van het museum en we brengen een bezoek aan het schip van de Hurtigruten dat op de kade ligt. We krijgen zo een aardig beeld hoe het er aan toe is gegaan op dit oude passagiersschip. Hoewel het schip nog tot ongeveer 1990 dienst heeft gedaan ziet 't er toch wat gedateerd uit.

Na het bezoek aan het museum gaan we naar de plaatselijke bakker en halen een kaneelbroodje voor onderweg.
We nemen vandaag niet de veerdienst, maar we rijden een heel stuk om. Het eerste stuk is hetzelfde als gisteren. Het ziet er nu, met dit prachtige weer heel anders uit. We zien aan de kant van de weg kleine huisjes met meerdere brievenbussen, zoals op de foto te zien is.
Na Sortland gaan we verder richting Svolvaer. Het is een prachtige route, na iedere bocht is het uitzicht nog mooier dan bij de vorige. We genieten volop. Onderweg stoppen we , genietend van de omgeving en het broodje.
Na een paar kilometer stappen we weer uit en maken we een wandelingetje over de toendra. Het is er erg soppig. Er groeien verschillende mossen en andere bijzondere planten. Zo ook de bergframboos, een soort oranje braam, laag bij de grond. Ze smaken heerlijk. (gisteren zagen we op het plein dat deze bijzondere bessen te koop aangeboden werden voor ongeveer €40,= per kg)

Na een voorspoedige reis komen we in Svolvaer en we vinden al snel ons verblijf. Dit is boven verwachting. Wat een leuk vissershuisje op palen.