Hamn i Senja - Reisverslag uit Gryllefjord, Noorwegen van rogermarijke - WaarBenJij.nu Hamn i Senja - Reisverslag uit Gryllefjord, Noorwegen van rogermarijke - WaarBenJij.nu

Hamn i Senja

11 Augustus 2017 | Noorwegen, Gryllefjord

Veel moois gezien vandaag

Na een heerlijke nachtrust de dag begonnen met een fenomenaal ontbijt. Werkelijk alles wat je maar verzinnen kunt (Qua ontbijt dan) was er te krijgen!

We hebben de koffers naar de auto gebracht. Die stond geparkeerd in een parkeergarage die uit een berg gehouwen was. Vervolgens hebben we 2 kleine musea bezocht. Polaria ging over het leven in het poolgebied. Met onder andere diverse aquaria, filmvoorstellingen en een bassin met robben. Heel interessant!

Vlak ernaast stond een glazen kas met daarin een gerestaureerd vissersschip, de Polsjterna. Dit schip had vanaf 1949 dienst gedaan als "robbenvangschip". De dieren werden in de poolzee bij Spitsbergen tot aan Groenland en Canada bejaagd. Ze werden geschoten een dek gesleept en gevild. De huiden en het spek werden bewaard. Tijdens de dertig jaar dat het schip dienst deed zijn er ruim 97000 robben mee gevangen.....

Na een lekkere lunch lieten we Tromsø achter ons en gingen we op weg naar Hamn i Senja. We kozen voor de route zonder ferry. Deze route was 200 km lang en we kunnen stellen dat we van iedere meter genoten hebben.De tocht voer langs fjorden, binnenmeren, bergen met sneeuwresten, watervallen, hypermoderne bruggen en pittoreske dorpjes. Het hoogtepunt was de eindbestemming: een resort met een jachthaventje, omgeven door steile bergen. We verwachtten in het hotel te overnachten. We kregen echter de sleutel van een heuse woning aan het water. Whauw...... dachten we. Ons verblijf was echter niet het hele huisje.....ook niet de helft.......aan de waterkant was een prachtig appartement..... wij zaten aan de achterkant. Die achterkant was verdeeld in 5 slaapkamers met douche......schoon, droog en warm... dat wel!

In een dorpje verderop gingen we eten. Op de kaart stond ook walvisvlees. Na een korte onderlinge discussie hebben we onze principes voor één dag overboord gezet en hebben we genoten van dit aparte zoete vlees.